Hjälp oss återbruka!

Visste du att en cirkulär ekonomi är halva lösningen på klimatkrisen?
Så är det faktiskt!

Med hjälp av energieffektiviseringar och en omställning till förnyelsebar energi kommer vi åt ca hälften av alla klimatutsläpp. Resterande del – det vill säga 50% av våra klimatutsläpp – kommer från produktionen av olika typer av produkter.

 

Redan i början av april 2021 gjorde vi i Sverige slut på vår årliga ranson av jordens resurser. Hade hela världen levt som oss i Sverige, skulle det behövas tre jordklot till. Denna ohållbara konsumtion måste få ett slut, men vi behöver tillsammans hjälpas åt!

 

En cirkulär ekonomi möjliggör en konsumtion anpassad för våra planetära gränser. I grunden handlar det om att förlänga livslängden på det som producerats och återanvända produkter och material så många gånger som möjligt. Detta ger en ökad resurseffektivitet och minskat behov av så kallat jungfruligt material samt minskade avfallsmängder - och viktigast av allt – minskade klimatutsläpp.  Returhusets cirkulära modell är utformad med detta i åtanke.

Så faktum är att när du handlar på returhuset.se så bidrar du till halva lösningen på klimatkrisen. Smart för både klimatet och plånboken säger vi! Häftigt va?

 

#halvalösningen

 

                                                          

Läs mer om cirkulär ekonomi här:

Sveriges strategi för cirkulär ekonomi

Ellen Macarthur Foundation

Circularity Gap Report

Material Economics

FNs resurspanel

 

Idag shoppar 70% av oss svenskar på nätet och av allt vi handlar returneras i snitt ca 14%. Med fria frakter och fria returer ökar dessutom de onödiga transporterna där konsumenten inte behåller sin produkt. Under 2019 uppmärksammade fenomenet att vissa kunder medvetet beställer fler varor än de avser behålla och skickar tillbaka överskottet. Returerna är inte bara dåligt för miljö & klimat, de skapar även ett stort problem för e-handlare då det är kostsamt att ta hand om en retur. Forskning visar att ett returnerat paket kostar två till fyra gånger mer än att hantera en produkt som konsumenten behåller. Det resulterar i stora ekonomiska förluster för e-handlarna, långväga transporter utomlands för ompaketering, och i värsta fall att helt nya produkter kastas. Detta problem har vi tagit oss an!

 

Partners som vi samarbetar med idag:

                       

                        

 

 

Vi på Returhuset har utformat en tjänst där vi tar hand om andra e-handlares returer och reklamationer. Hos oss kan du helt enkelt handla varorna som en annan kund skickat tillbaka från en annan E-handel. Det gör att onödigt långa transporter för ompaketering i andra länder undviks eller att produkterna inte säljs igen.

 

Majoriteten av våra produkter är returer och dessa produkter är aldrig använda. Du kan också handla produkter med estetiska skador som vi hanterar direkt åt producenten eller produkter från försäkringsärenden.

 

Här kan du köpa returer från

Några av våra partners har tagit partnerskapet ett steg längre och har nu sin egen fyndhörna direkt på vår e-handel. Fynda returer från CDON, Audio Pro och Babyshop, men även från våra andra partners under kategorin "fler returer".

 

Vad händer med produkterna?

Produkter som blivit reklamerade eller varit trasiga reparerar vi till väl fungerande skick. Efter bästa förmåga så graderar vi sedan dessa i olika skick och är alltid tydliga med eventuella skador eller defekter om dessa kvarstår. Läs om vår skickgradering här.


Vi lämnar garanti på det mesta och alltid 14 dagars öppet köp så att du som kund skall kunna känna dig trygg med ditt köp. Produkter på sidan som är markerade med vårt varumärke WeReuse är cirkulära och återbrukade.

 

Returhuset är en unik butik med en affärsidé som motverkar slit-och-slängsamhället. Vi försöker tillsammans med resten av branschen skapa möjligheter för en hållbar e-handel. För oss handlar en hållbar e-handel om att se till helheten och att skapa en lönsam handel inom planetens gränser. Vi välkomnar hållbarhetskraven på e-handlare och ser oss själva som en viktig aktör när konsumenten efterfrågar en mer hållbar bransch. Därför är vi en hållbar e-handel:

  • Vi förlänger livet på en rad olika produkter frånen mängd branscher. Våra återbrukade produkter är märkta med WE REUSE. Att konsumera WE REUSE-varor bidrar inte till nyproduktion. Det är resurseffektivt och mer klimatsmart! Läs mer om WE REUSE här.

  • Vårt utbud består av produkter från överskottspartier, restpartier, returer och reklamationer från e-handeln samt försäkringsärenden.

  • Det finns en stor klimatnytta med att handla på Returhuset. Vi redovisar klimat- och miljöavtrycket på de produkter där det finns tillgänglig data.

  • Förpackningar anpassade för produkten – vi kör inte runt med luft!

  • Förpackningar med återvunnen wellpapp.

  • Vi är medlemmar i initiativet Hållbar E-handel och försöker på så sätt påverka branschen i stort.

  • Vi arbetar aktivt med de globala målen och framför allt med mål 12 Hållbar konsumtion & produktion samt mål 13 Bekämpa klimatförändringarna. Vår affärsidé bidrar till uppfyllandet av dessa mål.

 

                           

 

Såhär funkar vår process:

Genom insamling, rekonditionering, reparation och vidareförsäljning återbrukar vi alla sorters produkter från våra partners. Här kan du ta del av de olika stegen i returhanteringskedjan:

 

Returlogistik

Vi sköter all returlogistik oavsett volymer och produkter. Vi tar emot e-handlares ångerrätter och reklamationsärenden samt verifierar att dessa är returnerade enligt rådande villkor.

 

Inventering

Vi undersöker vad som kan repareras, rekonditioneras, återanvändas och säljas. Det som inte går att återbruka doneras eller återvinns. 

 

Separering

Vi plockar isär, demonterar och sorterar för att ta vara på reservdelar och material som kan återanvändas. Resten – så lite som möjligt – går till återvinning enligt de lagar och regler som finns.

 

Rekonditionering

Vi rengör, reparerar, omvandlar, renoverar och återtillverkar alla produkter som kan räddas till ett nytt liv.

 

Gradering

Vi sorterar produkterna utifrån befintligt skick, plockar ut de som har möjlighet till nytt liv och uppskattar återförsäljningsvärde. Här kan du läsa mer om vår skickgradering.

 

Värdering

Nyskick eller andrasortering? Vi gör en uppskattning av produktens återförsäljningsvärde med eller utan eventuell reparation.

 

Försäljning

Produkterna säljs sen i våra egna kanaler returhuset.se och Returhusets fysiska butik, samt på Blocket, Tradera och CDON Marketplace.

 

Hållbarhetsrapport

Alla produkter som passerar oss är spårbara via vår digitala plattform. Statistik sammanställs löpande i en hållbarhetsrapport som bland annat innehåller data på avfallsbesparing och koldioxidminimering som våra partners sen kan använda i deras årliga hållbarhetsredovisning.

 

 

Våra försäljningskanaler

Vid momentet "Försäljning" i returhanteringskedjan beslutas det om vart produkterna ska avyttras. Vi gör en bedömning på vilken försäljningskanal som passar bäst för den specifika produkten beroende på skick, pris, storlek och volym.

 

  • Produkter som är i nyskick och är väl lämpade för e-handel hamnar oftast på returhuset.se och CDON Marketplace.

  • Produkter som är svåra att prissätta eller har större defekter auktioneras på Tradera.

  • Produkter som är skrymmande och bör hämtas på plats men även lågprisvaror hamnar i våra fysiska butik i Staffanstorp och brukar då även gå att hitta på vår egna butik på Blocket

 

 

Varje vecka får vi massor med nya produkter genom vårt samarbete med producenter, försäkringsbolag, e-handlare och logistikbolag, så titta in ofta!

 

Observera att vårt webblager är externt. Det innebär att produkterna du ser här på hemsidan inte nödvändigtvis finns i vår butik i Staffanstorp. Vänligen kontakta oss först för att kontrollera lagerstatus i butik.

SKICKGRADERING

NY
PRODUKT

Produkten är helt ny, aldrig använd. Batterikapacitet 100%

Exempel:

  • Utgånget sortiment eller modell.
  • Överskottslager.

NYSKICK

Produkten kan ha använts men är nästan omöjlig att urskilja från en ny produkt. 100% funktionell. 

Exempel:

  • Produkter som använts tidigare men som tagits väl hand om.
  • Rekonditionerad produkt i nyskick, funktionstestad.
  • Ej använda produkter med trasig eller öppnad kartong, kan ha märken efter uppackning

MYCKET

BRA SKICK

Använd produkt i mycket bra skick. Produkten har ett högt helhetsintryck och är 100% funktionell.

Minimalt med slitage, vilket kan ses vid noga inspektion - mindre kosmetiska skador (ex repor, kantstöttning).


BRA SKICK

Använd produkt i bra skick. Normalt slitage med tydliga tecken på användning.

Kan förekomma kosmetiska repor i form av repor eller kantstöttning. 100% funktionell.


OKEJ SKICK

Använd produkt i okej skick. Produkten har tydliga spår av användning.

Funktionstestad med okej kapacitet. Produkten kan behöva fixas till för att uppnå full funktion.

Kosmetiska repor eller bulor. Lättare skador kan förekomma så som sprucket glas (mobiltelefoner), mindre tekniska defekter eller hål i textilier/kläder.


DÅLIGT SKICK

Allvarliga tekniska och/eller funktionella defekter.

Produkten behöver fixas till för att uppnå full funktion.


SALVAGE

För reservdelar och/eller återvinning.