Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. För att följa det nya direktivet om e-integritet, behöver vi be om ditt medgivande att sätta cookies. Läs mer.
Tillåt kakor för analys och marknadsföring Läs mer.
Visste du att en cirkulär ekonomi är halva lösningen på klimatkrisen?
Så är det faktiskt!
Med hjälp av energieffektiviseringar och en omställning till förnyelsebar energi kommer vi åt ca hälften av alla klimatutsläpp. Resterande del – det vill säga 50% av våra klimatutsläpp – kommer från produktionen av olika typer av produkter.
Redan i början av april 2021 gjorde vi i Sverige slut på vår årliga ranson av jordens resurser. Hade hela världen levt som oss i Sverige, skulle det behövas tre jordklot till. Denna ohållbara konsumtion måste få ett slut, men vi behöver tillsammans hjälpas åt!
En cirkulär ekonomi möjliggör en konsumtion anpassad för våra planetära gränser. I grunden handlar det om att förlänga livslängden på det som producerats och återanvända produkter och material så många gånger som möjligt. Detta ger en ökad resurseffektivitet och minskat behov av så kallat jungfruligt material samt minskade avfallsmängder - och viktigast av allt – minskade klimatutsläpp. Returhusets cirkulära modell är utformad med detta i åtanke.
Så faktum är att när du handlar på returhuset.se så bidrar du till halva lösningen på klimatkrisen. Smart för både klimatet och plånboken säger vi! Häftigt va?
#halvalösningen
Sveriges strategi för cirkulär ekonomi
Idag shoppar 70% av oss svenskar på nätet och av allt vi handlar returneras i snitt ca 14%. Med fria frakter och fria returer ökar dessutom de onödiga transporterna där konsumenten inte behåller sin produkt. Under 2019 uppmärksammade fenomenet att vissa kunder medvetet beställer fler varor än de avser behålla och skickar tillbaka överskottet. Returerna är inte bara dåligt för miljö & klimat, de skapar även ett stort problem för e-handlare då det är kostsamt att ta hand om en retur. Forskning visar att ett returnerat paket kostar två till fyra gånger mer än att hantera en produkt som konsumenten behåller. Det resulterar i stora ekonomiska förluster för e-handlarna, långväga transporter utomlands för ompaketering, och i värsta fall att helt nya produkter kastas. Detta problem har vi tagit oss an!
Vi på Returhuset har utformat en tjänst där vi tar hand om andra e-handlares returer och reklamationer. Hos oss kan du helt enkelt handla varorna som en annan kund skickat tillbaka från en annan E-handel. Det gör att onödigt långa transporter för ompaketering i andra länder undviks eller att produkterna inte säljs igen.
Majoriteten av våra produkter är returer och dessa produkter är aldrig använda. Du kan också handla produkter med estetiska skador som vi hanterar direkt åt producenten eller produkter från försäkringsärenden.
Produkter som blivit reklamerade eller varit trasiga reparerar vi till väl fungerande skick. Efter bästa förmåga så graderar vi sedan dessa i olika skick och är alltid tydliga med eventuella skador eller defekter om dessa kvarstår. Läs om vår skickgradering här.
Vi lämnar garanti på det mesta och alltid 14 dagars öppet köp så att du som kund skall kunna känna dig trygg med ditt köp. Produkter på sidan som är markerade med vårt varumärke WeReuse är cirkulära och återbrukade.
Returhuset är en unik butik med en affärsidé som motverkar slit-och-slängsamhället. Vi försöker tillsammans med resten av branschen skapa möjligheter för en hållbar e-handel. För oss handlar en hållbar e-handel om att se till helheten och att skapa en lönsam handel inom planetens gränser. Vi välkomnar hållbarhetskraven på e-handlare och ser oss själva som en viktig aktör när konsumenten efterfrågar en mer hållbar bransch. Därför är vi en hållbar e-handel:
Genom insamling, rekonditionering, reparation och vidareförsäljning återbrukar vi alla sorters produkter från våra partners. Här kan du ta del av de olika stegen i returhanteringskedjan:
Vi sköter all returlogistik oavsett volymer och produkter. Vi tar emot e-handlares ångerrätter och reklamationsärenden samt verifierar att dessa är returnerade enligt rådande villkor.
Vi undersöker vad som kan repareras, rekonditioneras, återanvändas och säljas. Det som inte går att återbruka doneras eller återvinns.
Vi plockar isär, demonterar och sorterar för att ta vara på reservdelar och material som kan återanvändas. Resten – så lite som möjligt – går till återvinning enligt de lagar och regler som finns.
Vi rengör, reparerar, omvandlar, renoverar och återtillverkar alla produkter som kan räddas till ett nytt liv.
Vi sorterar produkterna utifrån befintligt skick, plockar ut de som har möjlighet till nytt liv och uppskattar återförsäljningsvärde. Här kan du läsa mer om vår skickgradering.
Nyskick eller andrasortering? Vi gör en uppskattning av produktens återförsäljningsvärde med eller utan eventuell reparation.
Produkterna säljs sen i våra egna kanaler returhuset.se och Returhusets fysiska butik, samt på Blocket, Tradera och CDON Marketplace.
Alla produkter som passerar oss är spårbara via vår digitala plattform. Statistik sammanställs löpande i en hållbarhetsrapport som bland annat innehåller data på avfallsbesparing och koldioxidminimering som våra partners sen kan använda i deras årliga hållbarhetsredovisning.
Vid momentet "Försäljning" i returhanteringskedjan beslutas det om vart produkterna ska avyttras. Vi gör en bedömning på vilken försäljningskanal som passar bäst för den specifika produkten beroende på skick, pris, storlek och volym.
Varje vecka får vi massor med nya produkter genom vårt samarbete med producenter, försäkringsbolag, e-handlare och logistikbolag, så titta in ofta!
This content is for confirmation to get ownership of our Trustpilot account.
NY
PRODUKT
Produkten är helt ny, aldrig använd. Batterikapacitet 100%
Exempel:
NYSKICK
Produkten kan ha använts men är nästan omöjlig att urskilja från en ny produkt. 100% funktionell.
Exempel:
MYCKET
BRA SKICK
Använd produkt i mycket bra skick. Produkten har ett högt helhetsintryck och är 100% funktionell.
Minimalt med slitage, vilket kan ses vid noga inspektion - mindre kosmetiska skador (ex repor, kantstöttning).
BRA SKICK
Använd produkt i bra skick. Normalt slitage med tydliga tecken på användning.
Kan förekomma kosmetiska repor i form av repor eller kantstöttning. 100% funktionell.
OKEJ SKICK
Använd produkt i okej skick. Produkten har tydliga spår av användning.
Funktionstestad med okej kapacitet. Produkten kan behöva fixas till för att uppnå full funktion.
Kosmetiska repor eller bulor. Lättare skador kan förekomma så som sprucket glas (mobiltelefoner), mindre tekniska defekter eller hål i textilier/kläder.
DÅLIGT SKICK
Allvarliga tekniska och/eller funktionella defekter.
Produkten behöver fixas till för att uppnå full funktion.
SALVAGE
För reservdelar och/eller återvinning.