Budbilsförare lastar in paket i en vit skåpbil

E-handelns tillväxt

Att göra sina inköp på nätet blir allt vanligare, inte minst under rådande pandemi och den sociala distanseringen. Till exempel uppger 69% av de svenska e-handelsbolagen att pandemin lett till en ökad försäljning. En av anledningarna till detta är att människor som tidigare gjort sina inköp i den fysiska handeln har börjat e-handla. Till exempel ökade andelen köp som gjordes via e-handeln med 50% under december 2020 jämfört med december året innan (E-barometern december 2020). 

 

Hur påverkar e-handelsreturer miljön?

Att returer och reklamationer uppstår inom e-handeln är en oundviklig aspekt. I takt med e-handels tillväxt så ökar även andelen returer och reklamationer som uppstår. En annan aspekt som bidrar till detta är ångerrätten på fjorton dagar som har kommit att överutnyttjas av vissa konsumenter och bidragit till onödigt höga returflöden. Ett exempel på detta är att konsumenter beställer en mängd klädesplagg eller skor för att testa till exempel storlekar och kulörer hemma, för att sedan behålla enstaka produkter och returnera resterande. Ett annat exempel är att konsumenter köper produkter för att använda dessa under en kort period för att sedan returnera dessa. Detta konsumentbeteende har lett till att vissa e-handelsbolag valt att stänga av konsumenter med orimligt hög returneringsgrad.

 

Returhanteringen orsakar många olika problem

Ofta bidrar returhanteringen till ökade kostnader genom att varorna ska transporteras, kontrolleras, hanteras och paketeras om innan de kan introduceras igen på marknaden. På grund av kostnaderna som returer bidrar till så väljer e-handelsbolag att i vissa fall lägga sin returhantering i låglöneländer. Detta tillvägagångssätt genererar onödigt långa transportsträckor som bidrar till en ökad klimatpåverkan jämfört om returerna tas om hand i Sverige. En annan negativ aspekt som uppstår när returhanteringen sker utomlands är att det kan dröja mycket lång tid innan produkterna kan återinföras på marknaden och säljas på nytt. Detta kan medföra att produkterna inte längre är i säsong och behöver säljas till mycket reducerade priser. I vissa fall kasseras till och med de returnerade produkterna och har alltså blivit producerade helt i onödan (Resan till hållbar e-handel).

 

Returhusets och GIAB’s lösning

Att hitta en hållbar och kostnadseffektiv lösning för e-handelsbolagens returhantering är grunden till GIAB’s returhanteringstjänst Re:commerce. Tjänsten innebär att GIAB hjälper bolagen att ta emot returer, ångerrätter, reklamationer, garantier och överskottspartier. GIAB tar emot produkterna och gör dessa redo för försäljning på nytt genom renovering och reparation. Produkterna säljs sedan här på returhuset.se alternativt på Tradera, Blocket eller CDON Market Place. Denna lösning innebär att produkterna tas tillvara på och får en förlängd livslängd, samtidigt som e-handelsbolagen får hjälp med hanteringen på ett hållbart och lönsamt sätt.

 

Hos Returhuset kan du rädda returer och försäkringsärenden som annars kanske hade kasserats. Returhuset har allt från mobiltelefoner och datorer till barnvagnar och golfkläder

 

Vad kan man som konsument tänka på?

För att undvika att returer uppstår, kan man som konsument tänka på följande när man handlar på nätet:

 

- Beställ endast sådant du är i behov av

- Läs produktbeskrivningar noggrant så att vet vilken typ av produkt du köper

- Om det finns storleksguider – måtta dig själv för att hitta den storlek som passar dig bäst. På så sätt behöver man inte skicka tillbaka plagg som inte passar.

- Läs recensioner – genom att göra detta kan man få en bild av vad man kan förvänta sig av produkten och företaget man handlar ifrån.